top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarina Curvers

KetOllie

Om ervoor te zorgen dat Oliver zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen en zijn symptomen beperkt blijven, volgt hij een streng ketogeen dieet. Dit houdt in dat hij maximaal 26 gram koolhydraten per dag mag eten en zoveel mogelijk vetten en eiwitten. Alles wordt dus afgewogen, zodat we weten hoeveel koolhydraten hij binnenkrijgt. We werken elke dag met een 'dagplan'; we schrijven daarin op wat Oliver die dag mag eten. Hierin proberen we ook ruimte te maken voor wat lekkers, maar altijd zo koolhydraatarm mogelijk. Een gewoon koekje of snoepje is hierin niet mogelijk; een aangepast koekje of snoepje daarentegen af en toe wel. Binnen het dieet is weinig ruimte voor spontaniteit, maar inmiddels hebben we wel een handje vol voedingsmiddelen die weinig koolhydraten bevatten en die goed in de smaak vallen bij Oliver; zodat hij altijd iets extra's kan eten als hij daar behoefte aan heeft.


Zijn avondeten maak ik altijd van te voren; ik weeg alles af en vries het dan in porties in en label dan welke maaltijd het is en hoeveel gram koolhydraten het bevat. Ook daar probeer ik in te variëren; sommige maaltijden bevatten iets meer koolhydraten en andere iets minder, zodat hij dan tijdens de lunch of als tussendoortje iets kan eten wat meer koolhydraten bevat.


Oliver is dol op fruit, maar helaas bevatten de meeste soorten fruit aardig wat koolhydraten. Aardbeien, frambozen en blauwe bessen kunnen we wel inpassen; uiteraard afgewogen en daarnaast moet hij altijd iets vets eten; een worstje, wat knabbelspek etc.


Ik probeer zijn dieet zo leuk en lekker mogelijk te maken; leuke bekers en bordjes en gezellige meeneem-bakjes, want eten uit een bakje in de vorm van een beer is toch véél leuker dan uit een kaal tupperware bakje?! ;-)


Als we het dieet goed volgen, dan zit hij in ketose en dat houdt in dat zijn hersenen vet als brandstof gebruiken i.p.v. koolhydraten/suikers.


Om andere mensen te inspireren, want er zijn steeds meer mensen die koolhydraat-arm of beperkt eten, en om zelf mijn recepten te bewaren, hou ik een Instagram account bij; Keto Kid Ollie.

De maaltijden zijn niet alleen lekker als je koolhydraatarm eet natuurlijk ;-); in veel van de maaltijden zitten veel groentes verborgen (bijv. broccoli- of bloemkoolrijst) en omdat ik regelmatig met (soja) room en (geiten)kaas werk, valt het bij veel kinderen wel in de smaak. Ook broertje Pepijn eet liever de koolhydraatarme maaltijden, dan de "gewone" maaltijden die ik voor hem maak of een ordinair potje. Dus inmiddels kook ik hetzelfde voor de broertjes en voeg ik bij Oliver wat extra vet toe en bij Pepijn wat extra koolhydraten; kind kan de was doen!




81 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page